sábado, 25 de diciembre de 2010

LLenguatge digital

En la última sessió vam veure un documental on vam poder comprendre què és el llenguatge digital i que molts cops en aquest llenguatge no veiem exactament tot el que pensem veure.

Si tots som audiència , per ser-ho , ja podem dir que tenim assolides les competències comunicatives?



Tothom pensa que sap escoltar i percebre el missatge. Creiem veure ja que les imatges són molt universals i de fàcil captació, però de vegades, no veiem certs fenòmens com per exemple: canvis de pla.

Els canvis de pla fa que uns elements siguin més o menys importants que d'altres:

  • Pla de dalt cap amunt, més important

  • De dalt cap a baix, menys important.

Com s'hauria d'entendre la comunicació en mitjans a les escoles?

Els pares i els mestres són les figures més rellevants per als infants, encara que els medis de comunicació també els aporten un gran impacte.

Les institucions responsables de l'educació dels petits ( família i escola)han de reorientar en la visió i utilització dels medis visuals.

Els medis d'educació tenen una responsabilitat de reorientació ja que els nens també s'eduquen en funció del que veuen en pantalla i amb el que interactuen.

Creu que l'educació en mitjans pot contribuir en la millora educativa?

S’estan utilitzant els medis digitals a les escoles ( als països llatins s'han posat a les classes ordinadors per a tal que els alumnes treballin amb ells) però no s'ha donat importància pedagògica.

Es dona al valor visual una gran importància, la imatge visual completa la paraula del professor.

No s'ensenya als alumnes a utilitzar els ordinadors i no s'acompanya aquesta utilització amb una reflexió pedagògica.

Com es pot integrar l'educació en mitjans en una escola tan tradicional, què cal canviar?

S'ha de fer una alfabetització digital que permeti que tothom pugui aprofitar-ho. S'han d’aprendre a veure, reproduir i construir imatges.

Podem aprendre de manera autodidacta, però necessitarem la informació de pedagogia; orientació d'un professional. S'han de dissenyar pedagogia i aprendre les competències pedagògiques.

Cal una assignatura específica a l'escola per educar digitalment; tot text té una intencionalitat i vol transmetre un missatge, el digital té moltes subtileses que se'ns escapen. On trobem realment un missatge èxplicit és en els anuncis de comunicació.

Anàlisis d'un anunci per veure les subtileses:

Anunci d'una colònia de Barbie:

A la primera escena veiem un nen al costat d'un gos que li diu nunca te abandonaré, eres mi mejor amigo. En la segona escena passa una nena per davant seu passant per un carrer que fa pujada i el nen se'n va darrere de la nena abandonant el gos.

L'anunci connecta amb les emocions: confiança,etc. Juga amb les emocions del receptor, cosa que farà que aquest vulgui comprar el producte.

En aquest anunci ens trobem amb un discurs de gènere:

Les nenes: Han de ser presumides i han d'estar perfumades.

Els nens: Van darrere les nenes.

El carrer per on passa la nena fa pujada , el nen la mira des de baix això fa agafar a la nena més importància.

El nen al anar darrere la nena s'ha igualat a un animal, com un gos, s'ha guiat per l'olfacte.

Amb aquesta sessió he antes que molts cops comprem productes que em vist anunciats a la publicitat perquè ja des de l'inici de la propaganda han connectat amb les nostres emocions i sentiments i quan ens han tingut enganxats ens han ensenyat el producte i com que l'hem vist des de un inici amb connotacions molt positives l'hem volgut tenir i no ens em pogut estar de comprar-lo.

El tema de la publicitat i dels recursos que utilitzen per convèncer m’ha resultat interessant per això he buscat més informació del tema i n’he extret del llibre lengua catellana i literatura segundo de baxillerato, editorial Teide.

La publicitat és una forma de comunicació característica de les societats industrials. La publicitat informa total o parcialment dels medis de comunicació la seva omnipresència dóna a la publicitat una gran influència social i cultural.

La publicitat és un sistema de comunicació social que utilitza els medis de comunicació de massa i aplica un conjunt de tècniques per a convèncer a un públic per a que dugui a terme una acció. La publicitat és pot classificar en tres tipus: publicitat comercial, publicitat institucional ( la funció és informar o prevenir) i la propaganda política.

La publicitat es pot difondre mitjançant la pensa, la televisió i la radio.

La funció predominant de la publicitat és persuadir al receptor per què compri un determinat producte. El text publicitari és molt breu i pot semblar un text aparentment senzill. Però per aconseguir el seu objectiu l’anunci ha d’aconseguir aquestes quatre funcions: atraure l’atenció, suscitar interès per al producte, despertar desig de tenir-lo i provocar l’acció de comprar-lo. La publicitat a través del missatge breu i fàcil d’entendre buscar en primer lloc desperta atenció del receptor amb la finalitat de que el recordi en el moment de la compra i per això utilitza un llenguatge creat.

El text publicitari es caracteritza per utilitzar un codi múltiple en el text publicitari la imatge i el text es combinen. Les relacions entre imatge i paraula més destacades són les següents:

· Identificadora: el text es limita a identificar la imatge

· De anclatge: EL text precisa o fixa la imatge en les marques.

· Complementaria: El text aporta un significat denotatiu o connotatiu que no està en la imatge.

La imatge desenvolupa un paper fonamental en els medis audiovisuals perquè és un llenguatge universal, i també perquè a part de representar la realitat té un valor connotatius que suggereix o evoca continguts èxplicits.

No hay comentarios:

Publicar un comentario