sábado, 25 de diciembre de 2010

Competència digital

Competència digital:

Per viure plenament en la societat del segle XXI cal que els nens i nenes i també els adults, adquireixin diverses competències amb l’ús de les noves Tecnologies de la Informació i Comunicació ( TIC).

El conjunt de competències relacionades amb el coneixement de les noves tecnologies rep el nom de competència digital i el procés d’adquisició de la mateixa rep el nom d’alfabetització digital.

A la universitat, la competència digital facilita de diverses formes de procés d’ensenyament i aprenentatge. L’estudiant, amb el suport de les TIC, podrà gestionar millor la informació i comunicar-se amb els docents i amb altres estudiants per aprendre i transformar aquestes interrelacions en coneixement. Més tard, com a professional competent digitalment, trobarà en les TIC un mitjà facilitador en l’exercici de la seva professió.

En el cas dels Graus de Mestre, caldria afegir a la competència digital general competències especifiques de caire didàctic que habilitin l’educador per emprar la tecnologia per ensenyar i per ajudar a aprendre.

A més, aquestes competències no són estàtiques, demanarà una actualització continuada en el coneixement de recursos tecnològics i de les seves potencialitats pedagògiques.

Documents de referència:

Darrerament s’han publicat diversos documents que marquen les directrius sobre quines haurien de ser les competències TIC dels docents. Entre aquestes i per la seva rellevància i actualitat es podrien destacar dos:

1. UNESCO ICT Competency Standards for Teachers ( Normes UNESCO sobre Competències en TIC per a Docents).

2. National Education Technology Standards for Students i el National Educational Technoology for Teachers ( Normes Nacionals ( EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a docents i Normes Nacionals ( EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants) publicats per la Internacional Society for Technology in Education ( ISTE)

amb aquesta sessió vam poder reflexionar sobre la importancia que estan adquirint actualement les noves tecnològies i la rellevància de que els mestres adquireixin conexaments en aquest àmbit que hauran de transmetre als seus alumnes ja que cada vegada més s’utilitzaran amb més fereqüència aquest mètode.

Normes UNESCO

En els document de la UNESCO es descriuen tres nivells d’aprofundiment que haurien d’adquirir els docents pel que fa a l’ús de la tecnologia:

· Els docents han de conèixer el funcionament bàsic del maquinari i del programari, així com les aplicacions d’activitats, d’un navegador, un programa de comunicacions, un programa de presentació i aplicacions de gestió.

· Els docents han de ser capaços d’utilitzar la tecnologia durant les activitats amb el conjunt de la classe, amb petits grups i amb alumnes sols. A més, han de garantir un accés equitatiu a la utilització de la tecnologia.

· Els docents han de posseir les competències i coneixements tecnològics dels recursos web que calen per utilitzar les tecnologies a fi d’adquirir coneixements complementaris sobre les disciplines i la pedagogia que contribueixen al seu propi perfeccionament professional.

Aprofundiment de coneixements:

· Els docents han de conèixer tota sèrie d’aplicacions i instruments específics i han de ser capaços d’utilitzar-los amb flexibilitat en diferents situacions basades en problemes i projectes.

· Els docents han de ser capaços d’utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants a col·laborar, accedir a la informació i comunicar amb experts externs, a fi d’analitzar i resoldre problemes que s’hagin escollit.

· Els docents hauran d’utilitzar les TIC per crear i supervisar i els plans de projectes dels estudiants de grups o d’estudiants sols. Els docents han ser capaços de crear contextos, han de ser capaços d’integrar les activitats centrades en l’alumne i aplicar la tecnologia amb flexibilitat, a fi d’abandonar la col·laboració.

· Els docents han de posseir competències i coneixements per crear projectes complexos i vetllar per la seva gestió, per col·laborar amb altres docents i per utilitzar xarxes amb vista a la informació, als seus companys i experts externs, a fi d’abordar la seva pròpia formació professional.

Creació de coneixements

· Els docents han de ser capaços de concebre comunitats de coneixement basades en les TIC, i també han de saber utilitzar tecnologies per fomentar les competències dels estudis en matèria de creació de coneixements així com el seu aprenentage permanent i reflexiu.

· Els docents han de ser capaços de desenvolupar un paper de lideratge en la seva formació dels seus companys , així com la elaboració i aplicació d’una concepció de la seva escola com a comunitat basada en la innovació i l’aprenentatge permanent de les TIC.

· Els docents han de tenir la capacitat necessària i mostrar la inclinació adequada per experimentar, aprendre contínuament i utilitzar les TIC amb vista a crear comunitats professionals del coneixement.

Normes de la ISTE:

La ISTE ha publicat dos documents que recullen respectivament les competències que haurien de tenir els docents i els estudiants:

Normes Nacionals sobre la Tecnologia Educativa per a Docents. Segons aquestes normes els docents haurien de ser competents en:

· Inspirar i facilitar l’aprenentatge i creativitat dels estudiants.

· Planificar i dissenyar experiències d’aprenentatge i avaluació d’incorporant instruments contemporanis

· Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital.

· Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat

· Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge.

Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants

· Creativitat i innovació

· Comunicació i col·laboració

· Investigació i fluïdesa en l’ús de la informació

· Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions

· Ciutat digital

· Funcionament de la tecnologia i conceptes.

Conclusió final del bolg:

El treball del blog ha sigut de gran utilitat realitzar-lo ja que amb ell he pogut aprendre i recordar diferents conceptes com ara :

Pel que fa a GTIC al fer-lo :

· He pogut anar repassant tots els conceptes apresos durant les sessions.

· A través de les ampliacions he pogut ampliar els coneixements adquirits , mitjançant videos, etc.

· Amb les ampliaciona he pogut aplicar a la pràctica el que ens havia explicat el professor.

Pel que fa a COED:

· Passar els apunts al blog m’ha permès repassar els conceptes treballats a classe

· Pel que fa a les ampliacions he pogut aprendre amb una mica més d’aprofundiment els temes treballats.

En general, amb el treball del blog he pogut adquirir l’hàbit d’anar repassant-me amb freqüència els apunts i conceptes treballats a classe.

M’ha ajudat a millorar el redactat i la síntesi d’informació

He repassat i millorat la forma d’utilitzar un blog d’aprenentatge.

No hay comentarios:

Publicar un comentario